Aktuell

Mi, 17. Apr 2019

A - Wien

Jacques Offenbach, Hoffmanns Erzählungen

Alexander Joel, musikalische Leitung
Renaud Doucet, Regie und Choreographie

Marco Jentzsch, Hoffmann
Manuela Leonhartsberger, Die Muse / Niklaus
Beate Ritter, Olympia
Rebecca Nelsen, Antonia
Caroline Melzer, Giulietta
Martina Dorak, Stella
Davide Damiani, Lindorf / Coppelius / Dr. Mirakel / Dapertutto
Christian Drescher, Cochenille / Franz / Pitichinaccio
Stefan Cerny, Luther / Krespel
Karl-Michael Ebner, Andres / Spalanzani
Martina Mikelić, Stimme der Mutter Antonias
Michael Havlicek, Hermann
Jeffrey Treganza, Nathanael
Marco Di Sapia, Wolfram / Schlemihl

Mi, 24. Apr 2019

A - Wien

Liederabend

Eins und doppelt

Caroline Melzer, Sopran
Martina Mikelic, Alt
Magdalena Eber, Bratsche
Felix Lemke, Klavier

Fr, 26. Apr 2019

A - Wien

Jacques Offenbach, Hoffmanns Erzählungen

Alexander Joel, musikalische Leitung
Renaud Doucet, Regie und Choreographie

Marco Jentzsch, Hoffmann
Manuela Leonhartsberger, Die Muse / Niklaus
Elisabeth Schwarz, Olympia
Rebecca Nelsen, Antonia
Caroline Melzer, Giulietta
Martina Dorak, Stella
Davide Damiani, Lindorf / Coppelius / Dr. Mirakel / Dapertutto
Christian Drescher, Cochenille / Franz / Pitichinaccio
Stefan Cerny, Luther / Krespel
Karl-Michael Ebner, Andres / Spalanzani
Martina Mikelić, Stimme der Mutter Antonias
Michael Havlicek, Hermann
Jeffrey Treganza, Nathanael
Marco Di Sapia, Wolfram / Schlemihl

Do, 02. Mai 2019

A - Wien

Jacques Offenbach, Hoffmanns Erzählungen

Di, 07. Mai 2019

PETAL Forschungsprojekt Interpretation und Analyse

workshop

Forschungsprojekt PETAL
Interpretation und Analyse anhand der Kafka-Fragmente von György Kurtág
workshop

William Kinderman (University of Illinois at Urbana-Champaign): Zum Kompositionsprozess der Kafka-Fragmente
Péter Halász (Ungarische Akademie der Wissenschaften): Zusammenhänge zwischen Textauswahl und musikalischer Realisierung in Kurtágs Kafka-Fragmenten
 PETAL-Team (Christian Utz, Thomas Glaser, Majid Motavasseli, KUG): Zyklische Dramaturgien in sechs Aufnahmen der Kafka-Fragmente und ihre Auswirkungen auf die Analyse des Zyklus (mit Bsp. von Caroline Melzer/Nurit Stark)
Simone Hohmaier (Staatliches Institut für Musikforschung Berlin): Kurtágs Kafka-Fragmente und ihre Interpretation im Kontext der anderen großen (Vokal-)zyklen des Komponisten

Mi, 08. Mai 2019

PETAL Forschungsprojekt Interpretation und Analyse

workshop und Lecture Recital

Caroline Melzer, Nurit Stark: Lecture Recital – Die Gesamtdramaturgie bei Live-Aufführungen und Einspielungen von Kurtágs Kafka-Fragmenten
Martin Zenck (Universität Würzburg): Kurtágs Kafka-Fragmente und die Geste
Caroline Melzer, Nurit Stark, Holger Falk, Christian Utz (KUG), Kilian Sprau (Universität Augsburg)
Kafka-Fragmente — Interpretationsansätze
Experimente mit verschiedenen makroformalen Konzepten
Cecilia Oinas (Sibelius Academy Helsinki): On the Recorded Performances of Kafka-Fragmente
Kilian Sprau, Respondenz

György Kurtág, Attila József-Fragmente

Fr, 24. Mai 2019

D - Saarbrücken, Universität des Saarlandes, Aula

Dream and Body - Liederabend mit Werken von Kaija Saariaho, Claude Debussy, Oivier Messiaen u.a.

mit Mihala Tomi

Internationale Tagung
»A GATEWAY TO SECRET EXISTENCES«. DREAM, BODY AND SOUND IN KAIJA SAARIAHO’S MUSIC
24. bis 25. Mai 2019 an der Universität des Saarlandes

"I’m someone who remembers many of my dreams. […] But I don’t write dreamy, floaty music. It’s more to do with dreams as a gateway to secret existences, like death and love, the basic things that we know nothing about” (K. Saariaho).

In the course of the past two decades, Kaija Saariaho has become one of the most prominent personalities on the contemporary music scene: Committed to the tradition of the musical avant-garde, especially of Spectralism, Saariaho’s music nevertheless appeals to a very broad audience, extending far beyond the circle of contemporary music specialists and devotees. Quite remarkably, Saariaho shares a longstanding and multifaceted interest in the topic of dream: Well acquainted with Freud’s psychoanalysis and David Foulke’s cognitive psychology, as well as keeping a dream diary herself, Saariaho finds in dreams and their unique logic a valuable source of inspiration and a device for exploring new compositional procedures.

This international conference, hosted by the DFG-funded Research Training Group “European Dream‑Cultures”, addresses the presence of dream and its interconnections with the dimension of the body and of sound in Saariaho’s instrumental, vocal and theatrical works. By approaching the subject from disparate perspectives – ranging from Freudian or Lacanian psychoanalysis to gender studies and the cultural history of dream – the conference aims at investigating the anthropological, cultural, theological and philosophical related implications at the core of Saariaho’s music and its longstanding involvement with dreams.

The conference will be complemented by a recital with Saariaho’s dream-related songs and by a round‑table discussion with Camilla Hoitenga, Saariaho’s longstanding flute interpreter.

Programme

Friday 24 May 2019

13.00-13.30 Introductory remarks (Christiane Solte-Gresser, Chair of the DFG-funded Research Training Group “European Dream Cultures”; Mauro Fosco Bertola)
13.30-14.30 Gregor Herzfeld (Universität Wien) - Utopia – Prophecy – Therapy: Dreams in the musical theatre after 1945 in highlights
14.30-15.30 Tomi Mäkelä (Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg) - Dream zones of Finnish music – desiderata or marginal?
16.00-17.00 Minna Mustonen (independent scholar) - A story of guilt and trauma: Kaija Saariaho’s Ballade
17.00-18.00 Stephanie Schroedter (Universität Heidelberg) - On the threshold of composing movement and choreographing sound – Kaija Saariaho’s “Ballet in 7 sections” MAA choreographed by Carolyn Carlson (1991)
18.45-19.30 Recital (Caroline Melzer, Soprano; Mihaela Tomi, Piano)

Saturday 25 May 2019

09.30-10.30 Liisamaija Hautsalo (University of the Arts, Helsinki) - Dreams in Kaija Saariaho’s Adriana Mater
10.30-11.30 Yayoi Uno Everett (University of Illinois at Chicago) - The liminality of Yūgen in Kaija Saariaho’s Only the Sound Remains (2015)
12.00-13.00 Mauro Fosco Bertola (Universität des Saarlandes) - Post-Kantian dreams? Kaija Saariaho’s operatic dreamscapes
14.00-15.30 Key Note: Joy H. Calico (Vanderbilt University) - Clémence’s waking dream in act II of L’amour de loin
16.00-17.00 Music, body and dreams in Kaija Saariaho’s works: - Round-table with Camilla Hoitenga and the performance of K. Saariaho’s “Laconisme de L’aile” (1982) and "Dolce Tormento” (2004)

So, 02. Jun 2019

D - Berlin, Konzerthaus Berlin

Öffentliche Sitzung des Ordens POUR LE MÉRITE

Recital mit Nurit Stark, Violine und Axel Bauni, Klavier

Werke von Sofia Gubaidulina, Heinz Holliger, György Kurtág, Aribert Reimann und  Wolfgang RIhm